Pages

Saturday 28 January 2017

فرقوں کا وجود کیسا ہوا ؟ ایک حقیقت

*فرقوں کا وجود کیسا ہوا ؟ ایک حقیقت*✍

*کل تک جو لوگ دیوبندی اور وہابی کہلانے میں فخر محسوس کرتے تھے،*

*آج وہ لوگ اہلسنّت والجماعت ہونے کے دعویدار ہیں،*

یہ سب کیوں اور کیسے ہوا۔؟
یہ لوگ کون ہیں۔؟
کس مکتبہ فکر سے تعلق رکھتے ہیں۔؟
اور اِن کی پرورش و آبیاری کس نے کی۔؟آئیے ذیل میں اِن عوامل کا جائزہ لیتے ہیں۔

سابق وائس چانسلر کراچی یونیورسٹی ڈاکٹر اشتیاق حسین قریشی لکھتے ہیں

”سندھ میں جو عرب فاتح آئے وہ سنّی تھے۔(1)تاریخ کا مطالعہ بھی یہی بتاتا ہے کہ
” ہندوستان میں اسلام کی آمد کے بعد پانچویں چھٹی صدی ہجری تک
یہاں آنے والے
اور اسلام قبول کرنے والے
صرف اور صرف اہلسنّت و جماعت تھے،
اُس زمانے میں سنیت اور حنفیت کا دور دورہ تھا،

سارے علماء و مشائخ سنی حنفی تھے……پھر مغل سلاطین کی فوج میں
کچھ شیعہ یہاں آئے
اور رفتہ رفتہ انہوں نے قدم جمانا شروع کیا۔“

(2)حضرت امیر خسرو اپنے فارسی اشعار میں ہندوستان کے اسلامی احوال وکوالف کی منظر کشی کرتے ہیں ،
جسے نقل کرتے ہوئے حضرت امام ربانی مجدد الف ثانی ارشاد فرماتے ہیں۔

”ہندوستان میں اسلام کی آمد کے بعد قریب پانچ سو برس تک اہلسنّت و جماعت کی بہاریں رہیں اور کوئی فرقہ بندی نہیں ہوئی“

(3) یہ صور تحال حضرت مجدد الف ثانی کے زمانے تک قائم رہی اور
”حضرت مجدد (الف ثانی) کے زمانے سے 1240ھ/ 1825ءتک ہندوستان کے مسلمان دو فرقوں میں بٹے رہے،
ایک اہلسنّت وجماعت ،
دوسرا شیعہ۔

اب اسمعٰیل دہلوی نے تقویة الایمان لکھی،
اِس کتاب سے مذہبی آزاد خیالی کا دور شروع ہوا،
کوئی غیر مقلد بنا،
کوئی وہابی بنا،
کوئی اہلحدیث کہلایا،
کسی نے اپنے آپ کو سلفی کہا،
آئمہ مجتہدین کی جو منزلت اور احترام دل میں تھا،
وہ ختم ہوا،
معمولی نوشت وخواند کے افراد امام بننے لگے
اور افسوس اِس بات کا ہے کہ
توحید کی حفاظت کے نام پر
بارگاہ نبوت کی تعظیم واحترام میں تقصیرات (یعنی بے ادبی وگستاخی) کا سلسلہ شروع کردیا،
یہ ساری قباحتیں 1240ھ/ 1825ءکے بعد ظاہر ہونا شروع ہوئی ہیں۔“

(4) تقویة ایمان کی اِس شرانگیزیری پر
اشک ندامت بہاتے ہوئے دیوبندی مکتبہ فکر کے مولوی احمد رضا بجنوری رقم طراز ہیںکہ”افسوس ہے کہ اِس کتاب”

"تقویة الایمان “
کی وجہ سے مسلمانان پاک وہند جن کی تعداد بیس کروڑ سے زیادہ ہے اور تقریباً نوے فیصد حنفی المسلک ہیں دو گروہوں میں بٹ گئے ۔

(5) یوں شیعیت کے بعد
نجد کا فتنہ وہابیت
(جو شیخ ابن تیمیہ حرانی اور محمد بن عبدالوہاب نجدی کے افکار ونظریات کا مجموعہ ہے)
اٹھارویں صدی عیسوی کے آغاز میں ہندوستان میں نمودار ہوا

اور اسمعٰیل دہلوی کی رسوائے زمانہ کتاب ”تقویة الایمان“ اِس فتنے کے فروغ کا ذریعہ بنی۔

” انگریز وں نے اتباع سنت اور عمل بالحدیث کے نام پر شروع ہونے والی ایک ایسی تحریک کی سرپرستی کی جو دراصل فقہ میں آزاد نہ روش کی خواہش رکھتی تھی ،

اُسے کسی ایک امام مجتہد کی فقہ کی پابندی میں جکڑا رہنا گوارا نہیں تھا۔

(6) درحقیقت تقویة ایمان
انگریزوں کے اشارے پر تفریق بین المسلمین کیلئے منظر عام پر آئی ،
جولڑاو ¿
اور حکومت کرو کے آزمودہ حربے کا شاخسانہ تھی،

انگریز کی ایماء پر مسلمانوں کے درمیان ہنگامہ
اور فتنہ وفساد پھیلانے والی
”اِس کتاب کو 1838ء میں رائل ایشیاٹک سوسائٹی کلکتہ (جس نے اِس سے قبل 1825ءمیں اِس کتاب کا انگریزی ترجمہ لندن کے رسالہ جلد 12 میں شائع کیا تھا)
نے ہزاروں کی تعداد میں چھپوا کر مفت تقسیم کیا ۔“

(7) پروفیسر محمد شجاع الدین صدر شعبہ تاریخ ،
دیال سنگھ کالج اِس بات کی تصدیق کرتے ہوئے لکھتے ہیں کہ
”انگریزوں نے تقویة الایمان مفت تقسیم کی۔“

(8) آغا شورش کاشمیری اِس تاریخی حقیقت پر روشنی ڈالتے ہوئے لکھتے ہیں کہ
”انگریز اپنی چال میں کامیاب رہا کہ
مسلمانوں کی ملی وحدت پارہ پارہ ہو،
اُس کی شکل یہ نکالی کہ بعض نئے فرقوں کو جنم دیا،
انہیں پروان چڑھایا،
اُن کا ہاتھ بٹایا۔

(9) اِس طرح تقویة الایمان کے بطن سے پیدا ہونے والی وہابیت نے
برصغیر میں
”اہلحدیث،
نیچریت،
چکڑالویت،
انکار حدیث اور قادیانیت سمیت اکثر و بیشتر فرقوں کی بنیاد رکھی ۔“

(10) شاعر مشرق
علامہ محمد اقبال
(اللہ کی آپ پر رحمت ہو)
اِس حقیقت کا اظہار کرتے ہوئے فرماتے ہیں کہ

”قادیان اور دیوبند اگرچہ ایک دوسرے کی ضد ہیں لیکن دونوں کا سرچشمہ ایک ہے اور دونوں اُس تحریک کی پیداوار ہیں
جسے عرف عام میں وہابیت کہا جاتا ہے۔“

(11) جامعہ ملیہ دہلی کے استاد ڈاکٹر سید جمال الدین اسلم کے بقول
”تقویة الایمان کے بعد اختلافات کا ایسا سلسلہ شروع ہوا کہ
سوادِ اعظم اہلسنت و جماعت سنی حنفی
سے نکل نکل کر لوگ مختلف خیموں
مختلف فرقوں میں داخل ہونے لگے

اور اِس طرح سوادِ اعظم
اہلسنت و جماعت سنی حنفی کا شیرازہ
منتشر ہوگیا،
اِس انتشار کی روک تھام
اور اہلسنّت کی شیرازہ بندی کیلئے
روہیل کھنڈ کے شہر بریلی کے
ایک فاضل عالم نے عزم مصمم کیا،
یہ فاضل عالم تھے،
مولانا احمد رضا خاں،
جوامام اہلسنّت مجدد دین وملت
فاضل بریلوی کے نام سے معروف و مشہور ہوئے۔

(12) ڈاکٹر کے محمد عبدالحمید اکبر پونا یونیورسٹی سے ”مولانا محمد انوار اللہ فارقی حیدرآبادی “
پر پی ایچ ڈی کے مقالے میں لکھتے ہیں
”کئی ایسے مذہبی دانشور اور مفکر بھی آئے جنھوں نے مسلمانوں کی دینی اور مسلکی رہنمائی میں اپنی تصانیف کے ذریعہ مجددانہ اورمجاہدانہ کردار پیش کیا،
اِن مصلحین میں مولانا احمد رضا فاضل بریلوی نامور ہوئے۔

(13) اَمر واقعہ یہ ہے کہ فاضل بریلوی
مولانا احمد رضا خاں السواد اعظم
اہلسنّت وجماعت سنی حنفی مکتبہ فکر سے تعلق رکھتے تھے ،

خود دیوبندی مکتبہ فکر کے مورخ سید سلیمان ندوی حیات شبلی صفحہ 8 پر تسلیم کرتے ہیں کہ
” تیسرا فریق وہ تھا جو شدت کے ساتھ اپنی روش پر قائم رہا اور اپنے آپ کو اہل السنة کہتا رہا،
اِس گروہ کے پیشوا زیادہ تر بریلی اور بدایوں کے علماء تھے۔“

شیخ محمد اکرام کے بقول
”انہوں (مولانا احمدرضا خاں)
نے نہایت شدت سے قدیم حنفی طریقوں کی حمایت کی۔“

(14) خود اہلحدیث مولوی احسان الٰہی ظہیر نے لکھا کہ

”یہ جماعت اپنی پیدائش اور نام کے لحاظ سے نئی ہے ،
لیکن افکار اور عقائد کے اعتبار سے قدیم ہے۔“

(15) جبکہ ثنا اللہ امرتسری کا کہنا ہے کہ ”اَسّی سال قبل پہلے سب مسلمان اِسی خیال کے تھے ،
جن کو آج بریلوی خیال کیا جاتا ہے۔“

(16) نواب صدیق حسن بھوپالی
اہلحدیث نے اقرار کیا کہ
”خلاصہ حال ہندوستان کے مسلمانوں کا یہ ہے کہ جب سے یہاں اسلام آیا ہے،
اُس وقت سے آج تک یہ لوگ حنفی مذہب پر قائم رہے اور ہیں۔“

(17) قارئین محترم !

درج بالا چند حوالہ جات جو زیادہ تر مخالف مکتبہ فکر وہابی ، اہلحدیث ، دیوبندی کے مشہور افراد کی کتابوں سے نقل کیے گئے ہیں
کو دیکھ کر یہ بات روز روشن کی طرح واضح ہوجاتی ہے کہ
برصغیر پاک و ہند میں
السواداعظم اہلسنّت و جماعت سنّی حنفی جسے مخالفین آج بریلوی کہتے ہیں،

وہ قدیم ترین جماعت ہے
جس کی ابتداء اسلام کی آمد سے
منسلک ہے ،
شیعیت کے بعد وہابیت سمیت باقی تمام مکتبہ فکر یعنی دیوبندی
اِس براعظیم میں بعد کی پیداوار ہیں،
جبکہ مولانا احمد رضا خاں کا تعلق
اُس مکتبہ فکر سے ہے
جو شدت کے ساتھ قدیم
سنی حنفی عقائد پر گامزن رہا،
حیرت کی بات یہ ہے کہ اِس حقیقت کو تسلیم کرنے کے باوجود

مخالفین مولانا احمد رضا خاں پر
الزام لگاتے ہیں کہ انہوں نے
ایک نئے مسلک کی بنیاد ڈالی ،
جبکہ احسان الٰہی ظہیر کی کتاب کے صاحب مقدمہ شیخ عطیہ محمد سالم تسلیم کرتے ہیں کہ
”دنیا کے ہر خطے میں پائے جانے والے تمام قادری،
سہروردی،
نقشبندی ،
چشتی،
رفاعی وہی عقائد رکھتے ہیں
جو بریلویوں کے ہیں“

(18) یہاں سوال یہ پیدا ہوتا ہے کہ
دنیا کے سب خطوں میں رہنے والے تمام قادریوں،
سہروردیوں،
نقشبندیوں ،
چشتییوں اور
رفاعیوں کے اگر وہی عقائد ہیں
جو بریلویوں کے ہیں تو
کیا اِن سب کو مخالفین کے الزام کے مطابق بریلی کے نئے مسلک نے متاثر کیا
اور کیا اِن سب نے بریلوی تعلیمات سے متاثر ہوکر اپنے عقائد و نظریات کو تبدیل کرلیا،
یقینا عقل و شعور سے یہ تصور محال ہے
اور کوئی بھی ذی علم
اِس بات کی تائید
اس لیے نہیں کرسکتا کہ

مولانا احمد رضا خاں نے
برصغیر میں کسی نئے مسلک کی بنیاد نہیں ڈالی
بلکہ چودھویں صدی میں
قدیم سنی حنفی عقائد کا دفاع کرتے ہوئے سواد اعظم اہل سنت وجماعت کے خلاف اٹھنے والے نت نئے خارجی فتنوں کا کامیابی سے مقابلہ کیا،

انہوں نے عظمت الوہیت،
ناموس رسالت،
مقام صحابہ و اہل بیت
اور حرمت ولایت کا پہرا دیا
اور اپنی بے پایاں علمی و قلمی خدمات
(جسے عرب و عجم کے علماء و ارباب علم ودانش نے بھی تسلیم کیا)
کی وجہ سے اِس خطے میں وقت کے
مجدد اور اہلسنّت وجماعت کا فخر و امتیاز قرار پائے۔

سید محمد مدنی میاں کچھوچھوی فرماتے ہیں
” فاضل بریلوی کسی نئے مذہب کے بانی نہ تھے ،
از اوّل تا آخر مقلد رہے،
اُن کی ہر تحریر کتاب و سنت
اور اجماع و قیاس کی صحیح ترجمان رہی، نیز سلف صالحین و ائمہ مجتہدین کے ارشادات اور مسلک اسلام کو واضح طور پر پیش کرتی رہی،
وہ زندگی کے کسی گوشہ میں ایک پل کیلئے بھی
”سبیل مومنین صالحین“ سے نہیں ہٹے،
اب اگر ایسے کے ارشادات حقانیہ اور توضیحات و تشریحات پر اعتماد کرنے والوں ،
انہیں سلف صالحین کی روش کے مطابق یقین کرنے والوں کو ”بریلوی“ کہہ دیا گیا
تو کیا ”بریلویت “و” سنیّت“ کو بالکل مترادف المعنی نہیں قرار دیا گیا۔؟

اور بریلویت کے وجود کا آغاز فاضل بریلوی کے وجود سے پہلے ہی تسلیم نہیں کرلیا گیا ۔

(19) حقیقت واقعہ یہ ہے کہ برصغیر میں نئے مسلک و عقیدے کی بنیاد ڈالنے والے دراصل وہی لوگ ہیںجو آج
”اہلسنّت و جماعت “ کا نام اختیار کرکے اپنی وہابی و دیوبندی نسبت اور حوالوں کو چھپانا چاہتے ہیں
اور بڑی چابک دستی سے اپنے حکیم الامت اشرف علی تھانوی دیوبندی کا دکھایا ہوا تقیہ کا راستہ کہ
”اپنی جماعت کی مصلحت کیلئے حضور سرور عالم صلی اللہ علیہ وسلم کے فضائل بیان کیے جائیں تاکہ اپنے مجمع پر جو وہابیت کا شبہ ہے ،
وہ دور ہو اور موقع بھی اچھا ہے
کیونکہ اِس وقت مختلف طبقات کے لوگ موجود ہیں۔ “

(20) اختیار کرکے حنفیت واہلسنّت ہونے کا دھوکہ دیتے ہیں،
یہ وہی حکم الامت ہیں جو کہتے ہیں
”اگر میرے پاس دس ہزار روپیہ ہو تو سب کی تنخواہ کردوں ،
پھر لوگ خود ہی وہابی بن جائیں“

(21) جو اپنے عقیدے کا برملا اظہار کرتے ہوئے کہتے ہیں
”بھائی یہاں تو وہابی رہتے ہیں،
یہاں نیاز فاتحہ کیلئے کچھ مت لایا کرو۔“

(22) اَمر واقعہ یہ ہے کہ دنیا میں موجود چاروں فقہ
” حنفی،
شافعی،
مالکی
اور حنبلی“
کے ماننے والے لوگ جو کہ ہر خطے میں پائے جاتے ہیں،

اہلسنّت وجماعت ہیں،
اِن کے علاوہ باقی تمام مکتبہ فکر
وہابی،
اہلحدیث،
اہل قرآن
اور چکڑالوی وغیرہ
خارج اہلسنّت شمار ہوتے ہیں،

رہی دیوبندیت
تو بقول شاعر مشرق علامہ محمد اقبال
فرما چکے ہیں کہ
وہ (دیوبندیت) وہابیت کی ہی ایک شکل ہے جس نے بڑی چالاکی سے تقلید حنفی کا لبادہ اوڑھ کر سیدھے سادھے مسلمانوں کو دھوکہ دینے کا وطیرہ اختیار کرلیا ہے،

قارئین محترم !
اِس مقام پر بات بالکل واضح ہوجاتی ہے کہ
وہابی و خارجی عقائد کے رکھنے والے لوگ کون ہیں،
کب وجود میں آئے
اور اِن کے عزائم کیا ہیں،
اب دیکھتے ہیں
اہلسنّت وجماعت کی تعریف و پہچان کیا ہے،
دیوبندی مورخ سید سلیمان ندوی
اصل اہلسنّت وجماعت کی تعریف وپہچان بتاتے ہوئے لکھتے ہیں کہ
یہ وہ لوگ ہیں ” جن کے اعتقادات،
اعمال اور مسائل کا محور پیغمبر علیہ السلام کی سنت ِصحیح اور صحابہ کرام رضی اللہ عنہم کا اثر ِمبارک ہے۔“

(23) رسول اللہ نے فرمایا یہ
”وہ راستہ جس پر میں اور میرے صحابہ ہیں۔“
حضرت عبداللہ ابن عمر سے روایت ہے کہ رسول اللہ نے فرمایا،
”اللہ میری اُمت کو کبھی ضلالت پر جمع نہیں کرے گا
اور آپ نے فرمایا،
نظم اجتماعی پر اللہ کا ہاتھ ہے،
تو جو اُس سے الگ ہوا،
شیاطین اُسے اچک لے جائیں گے،
چنانچہ جب تم (اُس میں) اختلاف پاؤ تو
(اُس کے ساتھ وابستہ رہنے کیلئے)
سواد اعظم کی رائے کی پیروی کرو،

اِس لیے کہ جو الجماعۃ سے الگ ہوا،
وہ دوزخ میں پڑا۔
(مستدرک،کتاب العلم)،
حضرت انس سے روایت ہے
رسول اللہ نے فرمایا

”بیشک میری اُمت گمراہی پر متفق نہیں ہوگی،
پس جب تم دیکھو کہ لوگ اختلاف میں مبتلا ہیں تو سواد اعظم
(بڑی جماعت) کی پیروی کرو،

(ابن ماجہ ،کتاب الفتن ، باب السواد الاعظم
یعنی اہلسنّت و جماعت وہی ہے جو رسول ﷲکی سنت پر عمل پیرا رہے،
بدمذہبوں کی گمراہیوں سے کنارہ کش رہے اور جماعت سے وابستہ رہے
اور جماعت سے مراد صحابہ کرام ہیں
جن کے بارے میں رسول اللہ نے فرمایا
”ماانا علیہ واصحابی علیہ الیوم“۔

مولانا احمد رضا خاں بریلوی کے خلیفہ مولانا نعیم الدین مرادآبادی اِس حدیث مبارکہ کی روشنی میں اپنے عہد کے حالات کے پیش نظر اہلسنّت وجماعت کی تعریف کرتے ہوئے کہتے ہیں

”سنّی وہ ہے جو ماانا علیہ واصحابی کا مصداق ہو،
یہ وہ لوگ ہیں جو خلفائے راشدین،
ائمہ دین،
مسلم مشائخ طریقت
اور متاخر علمائے کرام میں سے
حضرت شیخ عبدالحق محدث دہلوی،
ملک العلما حضرت بحرالعلوم فرنگی محلی،
حضرت مولانا فضل حق خیرآبادی،
حضرت مولانا شاہ فضل رسول بدایونی،
حضرت مولانا مفتی ارشاد حسین رامپوری
اور حضرت مفتی شاہ احمد رضا خاں بریلوی کے مسلک پر ہوں“

(24) اِن حوالوں سے ہمارا مدعا پوری طرح واضح ہوجاتا ہے کہ
دیوبندی اور وہابی تحریکوں سے قبل ہندوستانی علماء ومشائخ
اور مسلمان اپنے قدیم دینی مذہب
اور متوارث روایات پر پوری سختی کے ساتھ کار بندرہے ،
مولانا احمد رضا فاضل بریلوی کا تعلق بھی اِسی طبقے سے ہے۔

اِس وقت برصغیر میں امام احمد رضا خاں اور اُن کے مرید ہزاروں علماء و مشائخ کے عقائد ونظریات ہی اصل اہلسنّت وجماعت کے عقائد و نظریات ہیں،

یہی جماعت سواد اعظم بھی ہے
اور ارشاد رسول
”ماانا علیہ واصحابی“
کی حقیقی مصداق بھی ہے،
یہی وہ جماعت ہے
جو ہردور میں راہ حق پر گامزن رہی
اورآج بھی مسلمانوں کی عام اکثریت اِسی روش پر قائم ہے،
مگر آج اغیار کے جھوٹ وفریب اور مکرو دجل کی وجہ سے
اصل اہلسنّت وجماعت کی شناخت و تشخص اور نظریاتی بقاء سوالیہ نشان بنی ہوئی ہے

٭٭٭٭٭
حوالہ جات:۔
(1) برعظیم پاک وہند کی ملت اسلامیہ،ص 53۔از ڈاکٹر اشیاق حسین قریشی

(2) برصغیر میںافتراق بین المسلمین کے اسباب،ص 23۔از،مبارک حسین مصباحی

(3) ردروافض ،ص9-10 بحوالہ ،برصغیر میںافتراق بین المسلمین کے اسباب،ص 84-85۔از،مبارک حسین مصباحی

(4) مولانا اسمعٰیل دہلوی اور تقویة الایمان،ص 9۔از،مولانا ابوالحسن زید احمد فاروقی

(5) انوار الباری جلد نمبر11،ص 107۔از ،مولویاحمدرضا بجنوری

(6) مولوی ندیم الواجدی ،افکار ملی جون 2001،ص22

(7) مقالات سرسید جلد نہم،ص 187،سر سید احمد خان)

(8) العلامہ فضل الحق خیرآبادی،ص187-188،المکتبة القادریہ لاہور۔از،ڈاکٹر قمرالنسائ

(9) تحریک ختم نبوت،ص19۔از،آغا شورش کاشمیری

(10) سعید الرحمن علوی ،سابق مدیر ہفت روزہ خدام الدین لاہور، بحوالہ ،برصغیر میںافتراق بین المسلمین کے اسباب،ص 55۔از،مبارک حسین مصباحی

(11) اقبال کے حضور ،ص 262۔از،نذیر نیازی

(12) اہلسنّت کی آواز 1998،ص248-249مطبوعہ مارہرہ شریف

(13) مولانا انوار اللہ فاروقی،مقالہ پی ایچ ڈی ص 138،ڈاکٹر کے محمد عبدالحمید اکبر،مطبوعہ مجلس اشاعت العلوم جامعہ نظامیہ حیدرآباد

(14) موج کوثر ،طبع ہفتم 1966،ص 70،از۔شیخ محمد اکرام

(15) البریلویة ،ص7،از۔احسان الٰہی ظہیر

(16) شمع توحید مطبوعہ سرگودھا،ص 40،از۔ثنااللہ امرتسری

(17) ترجمان وہابیہ،ص10،از۔نواب صدیق حسن بھوپالی

(18) البریلویة ،ص 7۔از،احسان الٰہی ظہیر

(19) تقدیم، دور حاضر میں بریلوی اہل سنت کا علامتی نشان،ص 10-11 مکتبہ حبیبیہ لاہور

(20) اشرف السوانح ،حصہ اوّل،ص 76۔از،اشرف علی تھانوی

(21) الاضافات الیومیہ جلد 5ص 67۔از ،اشرف علی تھانوی

(22) اشرف السوانح،حصہ اوّل،ص 45۔از،اشرف علی تھانوی

(23) رسالہ اہلسنّت والجماعت ،ص8،دارالمصنفین اعظم گڑھ

(24) الفقیہ امرتسر 21اگست 1945ص 9(تاریخ آل انڈیا سنی کانفرنس ،ص 43۔از، محمد جلال الدین قادری

0 comments:

اگر ممکن ہے تو اپنا تبصرہ تحریر کریں

اہم اطلاع :- غیر متعلق,غیر اخلاقی اور ذاتیات پر مبنی تبصرہ سے پرہیز کیجئے, مصنف ایسا تبصرہ حذف کرنے کا حق رکھتا ہے نیز مصنف کا مبصر کی رائے سے متفق ہونا ضروری نہیں۔

اگر آپ کے کمپوٹر میں اردو کی بورڈ انسٹال نہیں ہے تو اردو میں تبصرہ کرنے کے لیے ذیل کے اردو ایڈیٹر میں تبصرہ لکھ کر اسے تبصروں کے خانے میں کاپی پیسٹ کرکے شائع کردیں۔